Luchtreiniger
Ik
had een broertje dood aan studeren maar ben achteraf toch wel blij dat
ik, onder milde druk van mijn ouders, toch maar een tijdje doorgeleerd
heb. Zo kwam ik terecht in Wageningen.
Daar kreeg ik, naast de vakken
over veeteelt, ook scheikunde in vervolg op de scheikunde die ik reeds
op zak had. Hoewel ik een groot deel alweer vergeten ben, was het toch
wel interessant om te zien hoe allerlei stoffen en gassen met elkaar
reageren als je ze bij elkaar gooit.
Meest in het oog springend was
wel de reactie van het potente ammoniak (NH) met andere gassen en dan
met name de stikstofoxiden (NO). Eigenlijk dus de reactie van de
landbouwstikstof met de industrie-stikstof. En wat blijkt?
De
scheikunde toont ons dan dat de combinatie van ammoniak met
stikstofoxiden reageert tot water (H,0) en onschuldig elementair
stikstof (N,), dus de stikstof waaruit 80 procent van onze lucht
bestaat.
Wat een vondst! Ammoniak fungeert daarmee dus als een
luchtreiniger. Wanneer zich bijvoorbeeld een smogalarm ontwikkelt in
grote steden, kan ammoniak helpen om dit weer te neutraliseren.
Iets
wat overigens in de industrie al lang bekend is. Al vaker heb ik hier
geschreven over de toevoeging van AdBlue bij brandstofmotoren, met name
diesels. AdBlue is niets anders dan vloeibare ureum (kunstmest dus). Dit
wordt in de katalysator verhit en omgezet in ammoniak, waarna het bij
de uitlaatgassen (lees: de NO,-en) wordt gebracht.
Deze reageren
vervolgens met elkaar en vallen uiteen in water en onschuldig stikstof.
Ammoniak is de enige stof waarmee dit kan en zonder dat er schadelijke
reststoffen achterblijven.
Om alle luchtverontreiniging door auto's,
industrie en vliegtuigen te neutraliseren is het dus van belang dat er
voldoende ammoniak in de lucht gebracht wordt om onder meer smog te
voorkomen.
De veehouderij kan daar een oplossing bieden.
Je zou
natuurlijk uit kunnen rekenen hoeveel koeien of varkens er nodig zijn om
de uitstoot van bijvoorbeeld één auto of vrachtwagen te neutraliseren.
Dan kun je vervolgens ook uitrekenen hoe groot de veestapel moet zijn om
de totale deken van stikstofoxiden in bedwang te houden of zelfs te
laten verdwijnen.
Het is dus simpele en eerlijke scheikunde die ons
laat zien dat het van belang is om een hoeveelheid ammoniak in de lucht
te hebben om de luchtkwaliteit in dichtbevolkte gebieden als Nederland
op peil te houden.
Het is dánkzij de veehouderij in Nederland dat de
stikstofdeken niet groeit en de lucht continu gereinigd wordt van
schadelijke stikstof uit industrie en verkeer.
Hierdoor fungeert
ammoniak uit de veehouderij als gratis en zeer potente luchtreiniger.
Krimp van de veehouderij zou desastreus zijn voor de luchtkwaliteit.
Het
lijkt me goed dat men zich dit realiseert voordat er besluiten genomen
worden die de luchtkwaliteit alleen maar verergeren.
Forwarded from
Geen opmerkingen:
Een reactie posten