7/27/2024

Ammoniak fungeert dus als een luchtreiniger;

 Luchtreiniger


Ik had een broertje dood aan studeren maar ben achteraf toch wel blij dat ik, onder milde druk van mijn ouders, toch maar een tijdje doorgeleerd heb. Zo kwam ik terecht in Wageningen.
Daar kreeg ik, naast de vakken over veeteelt, ook scheikunde in vervolg op de scheikunde die ik reeds op zak had. Hoewel ik een groot deel alweer vergeten ben, was het toch wel interessant om te zien hoe allerlei stoffen en gassen met elkaar reageren als je ze bij elkaar gooit.

Meest in het oog springend was wel de reactie van het potente ammoniak (NH) met andere gassen en dan met name de stikstofoxiden (NO). Eigenlijk dus de reactie van de landbouwstikstof met de industrie-stikstof. En wat blijkt?
De scheikunde toont ons dan dat de combinatie van ammoniak met stikstofoxiden reageert tot water (H,0) en onschuldig elementair stikstof (N,), dus de stikstof waaruit 80 procent van onze lucht bestaat.
Wat een vondst! Ammoniak fungeert daarmee dus als een luchtreiniger. Wanneer zich bijvoorbeeld een smogalarm ontwikkelt in grote steden, kan ammoniak helpen om dit weer te neutraliseren.
Iets wat overigens in de industrie al lang bekend is. Al vaker heb ik hier geschreven over de toevoeging van AdBlue bij brandstofmotoren, met name diesels. AdBlue is niets anders dan vloeibare ureum (kunstmest dus). Dit wordt in de katalysator verhit en omgezet in ammoniak, waarna het bij de uitlaatgassen (lees: de NO,-en) wordt gebracht.


Deze reageren vervolgens met elkaar en vallen uiteen in water en onschuldig stikstof. Ammoniak is de enige stof waarmee dit kan en zonder dat er schadelijke reststoffen achterblijven.


Om alle luchtverontreiniging door auto's, industrie en vliegtuigen te neutraliseren is het dus van belang dat er voldoende ammoniak in de lucht gebracht wordt om onder meer smog te voorkomen.


De veehouderij kan daar een oplossing bieden. 

Je zou natuurlijk uit kunnen rekenen hoeveel koeien of varkens er nodig zijn om de uitstoot van bijvoorbeeld één auto of vrachtwagen te neutraliseren. Dan kun je vervolgens ook uitrekenen hoe groot de veestapel moet zijn om de totale deken van stikstofoxiden in bedwang te houden of zelfs te laten verdwijnen.
Het is dus simpele en eerlijke scheikunde die ons laat zien dat het van belang is om een hoeveelheid ammoniak in de lucht te hebben om de luchtkwaliteit in dichtbevolkte gebieden als Nederland op peil te houden. 


Het is dánkzij de veehouderij in Nederland dat de stikstofdeken niet groeit en de lucht continu gereinigd wordt van schadelijke stikstof uit industrie en verkeer.
Hierdoor fungeert ammoniak uit de veehouderij als gratis en zeer potente luchtreiniger. Krimp van de veehouderij zou desastreus zijn voor de luchtkwaliteit.

Het lijkt me goed dat men zich dit realiseert voordat er besluiten genomen worden die de luchtkwaliteit alleen maar verergeren.

 Forwarded from Marc van Delft

 

Geen opmerkingen: