En voor de deur van commerciële huisartsenketen Co-Med verzamelt zich een groeiend legertje aan schuldeisers.
Het bedrijf dat de toekomst van de eerstlijnsgezondheidszorg wilde veranderen, zinkt weg in een financieel moeras. Een faillissement betekent dat tienduizenden patiënten naar een andere praktijk moeten uitkijken.
Bedrijvendokter kan maar een conclusie trekken: de patiënt Co-Med is ziek
‘Zeer slecht te bereiken. Lange wachttijden. Er wordt niet
geluisterd. Er worden geen notities gemaakt over gemaakte afspraken. Wij
voelen ons niet serieus genomen.’ ‘Huisarts heeft mij, zonder naar mijn
verhaal te willen luisteren, op een ronduit onbeschofte manier de
diagnose ‘het zit tussen je oren’ gegeven.’ ‘Vreselijk, niks is
geregeld, assistente is de enige normale daar.’
De klachtengeschiedenis
die patiënten online over huisartsenketen Co-Med optekenen, is zo lang
dat een bedrijvendokter maar één conclusie kan trekken: deze patiënt is
ziek.
Co-Med wilde toekomst van de zorg veranderen
Het mission statement was nog wel zo sympathiek. Opgericht in 2019
beloofde Co-Med Zorg bv de eerstelijnsgezondheidszorg ingrijpend te
veranderen. ‘Huisartsenzorg in groter verband georganiseerd, biedt
kansen om de druk op de huisartsenpraktijk te verminderen en
zorgvernieuwing efficiënt te implementeren,’ luidt de belofte die nog
altijd fier op de website prijkt. Want: ‘Blijven doen wat we deden,
biedt geen oplossing voor de toekomst.’
Vijf jaar verder hebben
duizenden Co-Med-patiënten er een moord voor over om naar een andere
huisarts te verhuizen, bij voorkeur naar een praktijk die zoiets
ouderwets doet als de telefoon opnemen.
Co-Med draaide jaloersmakend hoge winst
Naar oordeel van menige patiënt laat Co-Med de patiënten liever
bungelen aan een antwoordapparaat. Er zijn immers belangrijker zaken te
doen, zoals winst maken.
Volgens NRC realiseerden de
zorgcowboys van Co-Med in het laatst bekende boekjaar een winst van 1,2
miljoen, op een omzet van 9,4 miljoen. Het bedrijf kon snel groeien door
– tegen royale betaling – praktijken over te nemen van huisartsen die
geen opvolger kunnen vinden. Net als elke huisarts ontvangt Co-Med voor
iedere patiënt die staat ingeschreven een vast maandbedrag van de
zorgverzekeraar. Door de overhead te centraliseren (en de huisartsen
daarmee te bevrijden van overtollige bureaucratische ballast) kan Co-Med
veel meer winst boeken dan een reguliere praktijk.
Inspectie constateerde ‘ernstige tekortkomingen’ bij Co-Med
Dat Co-Med meer oog lijkt te hebben voor eurotekens dan voor zijn
patiënten is geen verschijnsel dat deze week als een onverwachte
aandoening is opgedoken. Het bedrijf werd vorig jaar onder toezicht
geplaatst door de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd nadat in een
rapport ‘ernstige tekortkomingen’ waren geconstateerd.
Patiënten liepen
‘een groot veiligheidsrisico’, aldus de Inspectie. Evenals andere
toezichthouders stelde de Inspectie dat ingrijpen op juridische
obstakels stuitte. Inmiddels zijn de waarschuwende woorden van de
Inspectie realiteit geworden. Gisteren werd dochterbedrijf Co-Med
Tele-Services failliet verklaard. Het is de vraag hoe moeder Co-Med kan
blijven functioneren nu dit callcenter, dat de praktijken ondersteunde
bij het contact met de patiënten, formeel is weggevallen.
Schuldeisers willen vorderingen verhalen op moederbedrijf
Twee oprichters van Co-Med zijn opgestapt. De enige resterende
directeur, Guy Vroemen, bezweert in de media dat er geen reden is voor
zorg. Co-Med zou financieel gezond zijn en de dertien over het hele land
verspreide praktijken én het callcenter blijven hun diensten verlenen,
stelt hij. Niettemin overleggen zorgverzekeraars over de situatie die
kan ontstaan wanneer ook het moederbedrijf wordt meegesleurd in een
faillissement.
Dit rampscenario is allesbehalve fictief:
Oud- zorgpersoneel eist tonnen aan niet-ontvangen betalingen
Crediteuren die nog geld tegoed hebben van het failliete callcenter onderzoeken momenteel de mogelijkheden om hun vorderingen op het hoofdkantoor te verhalen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten