4/21/2024

Huisartsenketen Co-Med wankelt, vijftigduizend patiënten mogelijk in de kou:

 

Het callcenter is failliet verklaard. De twee oprichters zijn opgestapt.

En voor de deur van commerciële huisartsenketen Co-Med verzamelt zich een groeiend legertje aan schuldeisers.

Het bedrijf dat de toekomst van de eerstlijnsgezondheidszorg wilde veranderen, zinkt weg in een financieel moeras. Een faillissement betekent dat tienduizenden patiënten naar een andere praktijk moeten uitkijken.
 

Bedrijvendokter kan maar een conclusie trekken: de patiënt Co-Med is ziek

‘Zeer slecht te bereiken. Lange wachttijden. Er wordt niet geluisterd. Er worden geen notities gemaakt over gemaakte afspraken. Wij voelen ons niet serieus genomen.’ ‘Huisarts heeft mij, zonder naar mijn verhaal te willen luisteren, op een ronduit onbeschofte manier de diagnose ‘het zit tussen je oren’ gegeven.’ ‘Vreselijk, niks is geregeld, assistente is de enige normale daar.’

De klachtengeschiedenis die patiënten online over huisartsenketen Co-Med optekenen, is zo lang dat een bedrijvendokter maar één conclusie kan trekken: deze patiënt is ziek.

Co-Med wilde toekomst van de zorg veranderen

Het mission statement was nog wel zo sympathiek. Opgericht in 2019 beloofde Co-Med Zorg bv de eerstelijnsgezondheidszorg ingrijpend te veranderen. ‘Huisartsenzorg in groter verband georganiseerd, biedt kansen om de druk op de huisartsenpraktijk te verminderen en zorgvernieuwing efficiënt te implementeren,’ luidt de belofte die nog altijd fier op de website prijkt. Want: ‘Blijven doen wat we deden, biedt geen oplossing voor de toekomst.’
Vijf jaar verder hebben duizenden Co-Med-patiënten er een moord voor over om naar een andere huisarts te verhuizen, bij voorkeur naar een praktijk die zoiets ouderwets doet als de telefoon opnemen.

Co-Med draaide jaloersmakend hoge winst

Naar oordeel van menige patiënt laat Co-Med de patiënten liever bungelen aan een antwoordapparaat. Er zijn immers belangrijker zaken te doen, zoals winst maken.

Volgens NRC realiseerden de zorgcowboys van Co-Med in het laatst bekende boekjaar een winst van 1,2 miljoen, op een omzet van 9,4 miljoen. Het bedrijf kon snel groeien door – tegen royale betaling – praktijken over te nemen van huisartsen die geen opvolger kunnen vinden. Net als elke huisarts ontvangt Co-Med voor iedere patiënt die staat ingeschreven een vast maandbedrag van de zorgverzekeraar. Door de overhead te centraliseren (en de huisartsen daarmee te bevrijden van overtollige bureaucratische ballast) kan Co-Med veel meer winst boeken dan een reguliere praktijk.

Inspectie constateerde ‘ernstige tekortkomingen’ bij Co-Med

Dat Co-Med meer oog lijkt te hebben voor eurotekens dan voor zijn patiënten is geen verschijnsel dat deze week als een onverwachte aandoening is opgedoken. Het bedrijf werd vorig jaar onder toezicht geplaatst door de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd nadat in een rapport ‘ernstige tekortkomingen’ waren geconstateerd.
Patiënten liepen ‘een groot veiligheidsrisico’, aldus de Inspectie. Evenals andere toezichthouders stelde de Inspectie dat ingrijpen op juridische obstakels stuitte. Inmiddels zijn de waarschuwende woorden van de Inspectie realiteit geworden. Gisteren werd dochterbedrijf Co-Med Tele-Services failliet verklaard. Het is de vraag hoe moeder Co-Med kan blijven functioneren nu dit callcenter, dat de praktijken ondersteunde bij het contact met de patiënten, formeel is weggevallen.

Schuldeisers willen vorderingen verhalen op moederbedrijf

Twee oprichters van Co-Med zijn opgestapt. De enige resterende directeur, Guy Vroemen, bezweert in de media dat er geen reden is voor zorg. Co-Med zou financieel gezond zijn en de dertien over het hele land verspreide praktijken én het callcenter blijven hun diensten verlenen, stelt hij. Niettemin overleggen zorgverzekeraars over de situatie die kan ontstaan wanneer ook het moederbedrijf wordt meegesleurd in een faillissement.

Dit rampscenario is allesbehalve fictief:

Oud- zorgpersoneel eist tonnen aan niet-ontvangen betalingen

Crediteuren die nog geld tegoed hebben van het failliete callcenter onderzoeken momenteel de mogelijkheden om hun vorderingen op het hoofdkantoor te verhalen.

Geen opmerkingen: