10/19/2025

nieuwe Thorbecke "?

 Heeft Nederland een nieuwe Thorbecke nodig?



https://youtube.com/watch?v=xJDIfVQYnbc&si=ZQdJu-ks7HJRIUwW


Na diverse uitsluitingen en verketteringen dreigt Nederland na 29 oktober onbestuurbaar te worden. Dat ligt niet aan de manipuleerbare “poppetjes”. Die weten niet beter. Het ligt aan het foute systeem dat niet democratisch is, maar juist uitnodigt tot middelmaat en kiezersbedrog. Met het Alternatief Staatsbestel (AS) is een echt democratisch én grondwettelijk haalbaar nieuw bestel ontworpen.

Elke verkiezing begint met geweldige beloftes en bij voorkeur charismatische leiders. Na de verkiezingsdag begint het onderhandelen, waarbij partijen bakken beloftes de Hofvijver inkieperen omwille van de macht. Charisma doet het leuk, maar betaalt zich niet uit! Kiezersbedrog is bij AS onmogelijk. Let wel: AS is niet de zoveelste partij, maar past elke partij die de D hoog heeft zitten. Dat zijn er nu niet zoveel. .66 en Volt willen zelfs partijen kunnen verbieden!

Bontenbal trekt veel kiezers vanwege zijn vermeende charisma. Maar is dat van meerwaarde voor een land in verval? Hij switcht even makkelijk van links naar rechts of andersom als dat beter uitkomt. In het ene geval gaan wat rechtse standpunten in de kliko. In het andere geval sneuvelen linkse standpunten, zonder ruggenspraak met de achterban.

Verder zie je lijstduwers die vanwege hun bekendheid onder aan de lijst onverkiesbaar zijn. Lekker democratisch allemaal. Als PVV 35+ en FvD 15+ zetels halen, is Nederland echt onbestuurbaar dankzij idiote uitsluitingen en eigenbelang!

Kiesdrempels opwerpen geeft partijelites nog meer macht!
Met AS krijgen partijkandidaten het recht om met enkele afwijkende standpunten aan de verkiezingen deel te nemen. Iedere kandidaat heeft een eigen “privéprogramma” gebaseerd op het partijprogramma. Dan valt er echt veel te kiezen! In de Kamer zal van een wurgende fractiediscipline geen sprake meer zijn.

Nu hebben we carrièrepolitici met een blanco mandaat, in dienst van de partijtop! Kiezersbedriegende coalities zijn met AS uitgesloten. Per item wordt immer conform de verkiezingsbeloftes gestemd. Soms tegen, even later wellicht voor. Komt een minister met een item waarin het “privéprogramma” niet voorziet, kan via korte lijntjes (een bindend mini-referendum) de eigen achterban worden geconsulteerd. Dit proces kan meerdere malen per jaar worden ingezet.

Partijpolitieke benoemingen (bewindslieden, hogere rechters, senatoren, B&W en topambtenaren) zijn na invoering van AS taboe. Bewindslieden worden benoemd op basis van excellente, dus bewezen kennis/kunde en bestuurlijke vaardigheden. Nederland heeft recht op de besten i.p.v. middelmaat of nog erger (Hugo de Jonge en Marjolein Faber).

Het kabinet voert uit wat de Tweede Kamer heeft besloten.

Komt een minister met een onhaalbaar voorstel dan krijgt hij 3 opties: intrekken, bijstellen of volharden. In dat laatste geval volgt ontslag. Geen partij zal daar voor gaan liggen, waardoor vallende kabinetten en demissionaire periodes verledentijd zijn. Tijdens verkiezingsperiodes hoeven bewindslieden geen ballonnen, sjaaltjes en flyers rond te delen en niet aan mediaoptredens mee te doen.

Als een wet is aangenomen, gaat die naar de senaat, waar uiterst bekwame partijonafhankelijke wetsdeskundigen zitten. Deskundiger en onafhankelijker dan Raad van State en Hoge Raad samen. Zij beoordelen wetten op haalbaarheid, juistheid, of ze niet in tegenspraak zijn met bestaande wetten en niet echt ten koste gaan van minderheden. Veel mazen worden alvast gedicht.
Zo ontstaat een Constitutioneel Hof, waardoor art. 120 kan worden geschrapt. Dit artikel stelt dat nieuwe wetten niet door rechters aan bestaande (grond)wetten mogen worden getoetst.

Tevens wordt de Trias Politica opgetuigd. Immers er komt een duidelijke scheiding tussen wetgevende- (parlement), uitvoerende- (kabinet) en rechtelijke macht (senaat).

Nood- en/of spoedwetten zijn dan uit den boze, behalve tijdens giga natuurrampen en een vijandige militaire aanval.
Dan is snel ingrijpen noodzaak, maar dient de uitvoerende macht na een half jaar volledige verantwoording af te leggen.
Een eventuele virusaanval rechtvaardigt nimmer de inzet van een spoed/noodwet.

Partijen (grondwettelijk niet verplicht!) worden dienend i.p.v. alles bepalend zoals nu. Dat betekent dat lobbyisten amper nog bestaansrecht hebben. Een volksvertegenwoordiger is gekozen op basis van een ‘privéprogramma’ en houdt zich daaraan. De media krijgen daardoor automatisch een andere functie. I.p.v. aan de leibanden van partijbonzen te lopen, kunnen ze dan onderzoeksjournalistiek uitoefenen, o.a. waar het de partijonafhankelijke benoemingsprocedures betreft. Gaat een volksvertegenwoordiger meermalen buiten het ‘privéprogramma’boekje, kan dat aanhangig worden gemaakt.
Dan de vraag: willen kiezers wel geconsulteerd worden? Hebben ze er tijd voor en zin in? Verplichting is taboe. Nu is slechts circa 5% tevreden. “Mij wordt niets gevraagd” en “Ze doen maar” zijn geen dooddoeners, maar realiteit. Na invoering van AS kan niemand dat nog zeggen.
En als de kiezers mogen meebeslissen, zijn onderwerpen als NEXIT, gulden, asiel, Groningen, milieumaatregelen, enz. breed doorslaggevend bespreekbaar.
Ruim 20 verbeterpunten zijn in het boek “Het Nederlandse volk verdient een echte democratie” * uitgediept, uitgewerkt en verduidelijkt.
In “Denk niet langer ná. Denk zelf!” * worden naast een andere kijk op gemanipuleerd nieuws (o.a. 9/11, corona, Oekraïne, Israël, Apeldoornse Oranjeaanslag, Demmink) oplossingen aangedragen betreffende actuele problemen, waaronder wonen, asiel, zorg, onderwijs, zware beroepen/AOW-leeftijd, goede doelen, toeslagenouders, enz.

Is AS haalbaar? Ja! Alles? Vast niet. Maar Utopia bestaat ook niet. 75% tevredenheid wint van de huidige 5%
Kortom, het kán zoveel beter! Met AS is een nieuwe Thorbecke onnodig!
* Beide boeken hier op de site https://rientshofstra.nl te vinden. Bij bestelling beide is de 1e gratis!

Demonstreren, protesteren en petities indienen is zonde van de tijd. Er verandert structureels nooit iets.

Prof. Harrie de Swart heeft AS in het Engels als hoofdstuk 6 opgenomen in zijn in november te verschijnen boek “Elections and Fair Division”.
Zo schreef prof. Bob de Wit voorin zijn boek aan mij: “Voor Rients, Hoopvol onderweg met AS naar Society 4.0!”

Verder waren mensen als prof. Guus Berkhout (Clintel), hoogleraar gezondheids- en welzijnseconomie Lieven Annemans (België), oud rechter Barend van Thiel (vond het nog niet ver genoeg gaan), oud topambtenaar Hans Siepel, arts Maarten Vasbinder, theatermaker George van Houts, auteur B.Izar (Lucas Hollert), klokkenluider Jeugdzorg Yvonne Brinkerink, psychiater Renate Tilleman, psycholoog en jurist André Rozendaal, maar ook steeds meer wat minder bekende Nederlanders en Belgen allemaal op hun eigen manier enthousiast.

Geen opmerkingen: