Heeft Nederland een nieuwe Thorbecke nodig?
Onze tradities werden genegeerd.
Onze stem werd gesmoord.
En nu wordt zelfs onze vlag vervangen.
“Freedom – Onze Vlag” is een anthem voor iedereen die trots is op het rood-wit-blauw.
Voor iedereen die voelt dat…;
Na
diverse uitsluitingen en verketteringen dreigt Nederland na 29 oktober
onbestuurbaar te worden. Dat ligt niet aan de manipuleerbare
“poppetjes”. Die weten niet beter. Het ligt aan het foute systeem dat
niet democratisch is, maar juist uitnodigt tot middelmaat en
kiezersbedrog. Met het Alternatief Staatsbestel (AS) is een echt
democratisch én grondwettelijk haalbaar nieuw bestel ontworpen.
Elke
verkiezing begint met geweldige beloftes en bij voorkeur charismatische
leiders. Na de verkiezingsdag begint het onderhandelen, waarbij partijen
bakken beloftes de Hofvijver inkieperen omwille van de macht. Charisma
doet het leuk, maar betaalt zich niet uit! Kiezersbedrog is bij AS
onmogelijk. Let wel: AS is niet de zoveelste partij, maar past elke
partij die de D hoog heeft zitten. Dat zijn er nu niet zoveel. .66 en
Volt willen zelfs partijen kunnen verbieden!
Bontenbal trekt veel
kiezers vanwege zijn vermeende charisma. Maar is dat van meerwaarde voor
een land in verval? Hij switcht even makkelijk van links naar rechts of
andersom als dat beter uitkomt. In het ene geval gaan wat rechtse
standpunten in de kliko. In het andere geval sneuvelen linkse
standpunten, zonder ruggenspraak met de achterban.
Verder zie je
lijstduwers die vanwege hun bekendheid onder aan de lijst onverkiesbaar
zijn. Lekker democratisch allemaal. Als PVV 35+ en FvD 15+ zetels halen,
is Nederland echt onbestuurbaar dankzij idiote uitsluitingen en
eigenbelang!
Kiesdrempels opwerpen geeft partijelites nog meer macht!
Met
AS krijgen partijkandidaten het recht om met enkele afwijkende
standpunten aan de verkiezingen deel te nemen. Iedere kandidaat heeft
een eigen “privéprogramma” gebaseerd op het partijprogramma. Dan valt er
echt veel te kiezen! In de Kamer zal van een wurgende fractiediscipline
geen sprake meer zijn.
Nu hebben we carrièrepolitici met een blanco
mandaat, in dienst van de partijtop! Kiezersbedriegende coalities zijn
met AS uitgesloten. Per item wordt immer conform de verkiezingsbeloftes
gestemd. Soms tegen, even later wellicht voor. Komt een minister met een
item waarin het “privéprogramma” niet voorziet, kan via korte lijntjes
(een bindend mini-referendum) de eigen achterban worden geconsulteerd.
Dit proces kan meerdere malen per jaar worden ingezet.
Partijpolitieke
benoemingen (bewindslieden, hogere rechters, senatoren, B&W en
topambtenaren) zijn na invoering van AS taboe. Bewindslieden worden
benoemd op basis van excellente, dus bewezen kennis/kunde en
bestuurlijke vaardigheden. Nederland heeft recht op de besten i.p.v.
middelmaat of nog erger (Hugo de Jonge en Marjolein Faber).
Het
kabinet voert uit wat de Tweede Kamer heeft besloten.
Komt een minister
met een onhaalbaar voorstel dan krijgt hij 3 opties: intrekken,
bijstellen of volharden. In dat laatste geval volgt ontslag. Geen partij
zal daar voor gaan liggen, waardoor vallende kabinetten en
demissionaire periodes verledentijd zijn. Tijdens verkiezingsperiodes
hoeven bewindslieden geen ballonnen, sjaaltjes en flyers rond te delen
en niet aan mediaoptredens mee te doen.
Als een wet is aangenomen,
gaat die naar de senaat, waar uiterst bekwame partijonafhankelijke
wetsdeskundigen zitten. Deskundiger en onafhankelijker dan Raad van
State en Hoge Raad samen. Zij beoordelen wetten op haalbaarheid,
juistheid, of ze niet in tegenspraak zijn met bestaande wetten en niet
echt ten koste gaan van minderheden. Veel mazen worden alvast gedicht.
Zo ontstaat een Constitutioneel Hof, waardoor art. 120 kan worden
geschrapt. Dit artikel stelt dat nieuwe wetten niet door rechters aan bestaande (grond)wetten mogen worden getoetst.
Tevens wordt de Trias Politica opgetuigd. Immers er komt een duidelijke
scheiding tussen wetgevende- (parlement), uitvoerende- (kabinet) en
rechtelijke macht (senaat).
Nood- en/of spoedwetten zijn dan uit den
boze, behalve tijdens giga natuurrampen en een vijandige militaire
aanval.
Dan is snel ingrijpen noodzaak, maar dient de uitvoerende macht
na een half jaar volledige verantwoording af te leggen.
Een eventuele
virusaanval rechtvaardigt nimmer de inzet van een spoed/noodwet.
Partijen
(grondwettelijk niet verplicht!) worden dienend i.p.v. alles bepalend
zoals nu. Dat betekent dat lobbyisten amper nog bestaansrecht hebben.
Een volksvertegenwoordiger is gekozen op basis van een ‘privéprogramma’
en houdt zich daaraan. De media krijgen daardoor automatisch een andere
functie. I.p.v. aan de leibanden van partijbonzen te lopen, kunnen ze
dan onderzoeksjournalistiek uitoefenen, o.a. waar het de
partijonafhankelijke benoemingsprocedures betreft. Gaat een
volksvertegenwoordiger meermalen buiten het ‘privéprogramma’boekje, kan
dat aanhangig worden gemaakt.
Dan de vraag: willen kiezers wel
geconsulteerd worden? Hebben ze er tijd voor en zin in? Verplichting is
taboe. Nu is slechts circa 5% tevreden. “Mij wordt niets gevraagd” en
“Ze doen maar” zijn geen dooddoeners, maar realiteit. Na invoering van
AS kan niemand dat nog zeggen.
En als de kiezers mogen meebeslissen,
zijn onderwerpen als NEXIT, gulden, asiel, Groningen, milieumaatregelen,
enz. breed doorslaggevend bespreekbaar.
Ruim 20 verbeterpunten zijn
in het boek “Het Nederlandse volk verdient een echte democratie” *
uitgediept, uitgewerkt en verduidelijkt.
In “Denk niet langer ná.
Denk zelf!” * worden naast een andere kijk op gemanipuleerd nieuws (o.a.
9/11, corona, Oekraïne, Israël, Apeldoornse Oranjeaanslag, Demmink)
oplossingen aangedragen betreffende actuele problemen, waaronder wonen,
asiel, zorg, onderwijs, zware beroepen/AOW-leeftijd, goede doelen,
toeslagenouders, enz.
Is AS haalbaar? Ja! Alles? Vast niet. Maar Utopia bestaat ook niet. 75% tevredenheid wint van de huidige 5%
Kortom, het kán zoveel beter! Met AS is een nieuwe Thorbecke onnodig!
* Beide boeken hier op de site https://rientshofstra.nl te vinden. Bij bestelling beide is de 1e gratis!
Demonstreren, protesteren en petities indienen is zonde van de tijd. Er verandert structureels nooit iets.
Prof.
Harrie de Swart heeft AS in het Engels als hoofdstuk 6 opgenomen in
zijn in november te verschijnen boek “Elections and Fair Division”.
Zo
schreef prof. Bob de Wit voorin zijn boek aan mij: “Voor Rients,
Hoopvol onderweg met AS naar Society 4.0!”
Verder waren mensen als prof.
Guus Berkhout (Clintel), hoogleraar gezondheids- en welzijnseconomie
Lieven Annemans (België), oud rechter Barend van Thiel (vond het nog
niet ver genoeg gaan), oud topambtenaar Hans Siepel, arts Maarten
Vasbinder, theatermaker George van Houts, auteur B.Izar (Lucas Hollert),
klokkenluider Jeugdzorg Yvonne Brinkerink, psychiater Renate Tilleman,
psycholoog en jurist André Rozendaal, maar ook steeds meer wat minder
bekende Nederlanders en Belgen allemaal op hun eigen manier enthousiast.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten