6/23/2026

Toen de Zomers nog Gewoon waren:



Toen de Zomers Gewoon Nog Heet Waren. 


Weet u nog hoe een hittegolf vroeger rook? Naar smeltende ijsjes, zonnebrandolie uit zo’n bruine fles l die naar kokos rook , en de geur van chloor bij het openluchtzwembad.

Als het in de jaren zeventig dertig graden werd of hoger ging er geen nationaal hitteplan in werking.
Er was geen weerman die met een rode kaart paniek zaaide. en we kregen geen hysterische adviezen over 'veel water drinken" alsof we een stel uitgedroogde krenten waren.

Nee, de buurman keek omhoog, veegde met een smerige zakdoek het zweet van zijn voorhoofd en zei: "Tering, wat is het heet." En dat was het. Einde discussie. We gingen niet dood, we gingen naar buiten we leefden .

Tegenwoordig leven we in een permanente alarmstatus . Wordt het een dagje warm, dan rollen de klimaatdrama's over het scherm.

Je mag niet meer genieten van de zon zonder constante berichten over de poolkappen en de ijsberen , en als je de barbecue aansteekt, kijken de buren alsof je eigenhandig een kolencentrale in hun tuin gooit.

Wat een gezeik. Wat een paniekaanval.
Wat zou ik graag nog één middag terug willen naar die bloedhete augustus dag in 1976.

Toen airconditioning nog iets was uit Amerikaanse films.

Auto's hadden geen climate control; je draaide het raampje handmatig open met zo’n slinger tot je lamme armen had. ( als het raam überhaupt open wilde gaan)

Het gevolg was een loeihete wind op je bakkes waardoor het interieur van de Opel Kadett veranderde in een rijdende oven..

Je plakte met je blote bovenbenen vast aan de skai leren bekleding. Als je uitstapte, trok je een laagje huid mee. Klagen deed je niet . Dat hoorde erbij. je handen zaten na het vastpakken van je stuur direct vastgeplakt en daarom hadden wel allemaal zo schapen wollen stuurhoes om je stuur heen en dat stond ook vet stoer.

Je moeder stond ondertussen in een bloedhete keuken plastic flessen ranja te vullen. Geen ijskoude bronwater uit spa welnee: lauwe exota limonade in een beker die na vijf minuten warm genoeg was om thee in te zetten. En we dronken het op alsof het champagne uit het hilton was.

Als kind had je twee doelen op zo'n snikhete dag, de ijscoman en het zwembad.

De ijscoman reed door de straat met zo’n rinkelende bel en je tong ging uit je bekkie als je de bel hoorde.
Voor een kwartje kocht je een waterijsje dat sneller smolt dan je het op kon likken, waardoor je binnen dertig seconden tot aan je ellebogen onder de plakkende siroop zat.

En met de hele buurt naar het zwembad.
Niet in een hippe UV werende zwembroek, maar in een veel te strakke, kletsnatte wollen broek die na drie uur zwemmen zo ver uitrekte dat hij ergens bij je knieën hing.

Er was een prachtige, warme solidariteit in die hitte.

Niemand bleef binnen zitten met de gordijnen dicht en de ventilator op standje drie. Iedereen zat buiten op een klapstoeltje gewoon voor de deur.
De mannen in hun veel te korte korte broeken, met een vette klodder Brylcreem in het haar dat langzaam in hun nek smolt.

De vrouwen in bloemrijke jurken, wapperend met een Libelle uit de leesmap om nog een beetje koelte te vangen.
Er werd niet geklaagd over de opwarming van de aarde, er werd koud bier gedronken uit bruine pijpjes en altijd teveel.

Als de avond viel en de ergste hitte uit de lucht trok, bleven we buiten tot het donker werd.

De straat gaf de warmte van de dag nog af. Je lag in je bed onder alleen een laken, met het raam wijd open, luisterend naar de luidruchtige aangeschoten buren. Verre stemmen van de volwassenen die beneden in de tuin nog een laatste "bakkie" deden.

Je voelde je volkomen veilig. De wereld was simpel, de zomer was heet, en morgen deden we het gewoon allemaal nog een keer.

Dus laat die codes en bangmakerij maar lekker in de studio van het NOS Journaal .. Als de zon straks weer brandt, trek ik een koud pilsje open, kijk naar de strakblauwe lucht en denk aan vroeger. 

Tering, wat is het heet.

En heerlijk.Ik geniet.

Gerard Krispijn

Geen opmerkingen: