3/29/2023

stelende klanten <> zelfscan

Tja vul zelf maar in deze kille afstand tussen klant en winkeleigenaar

Uitgescholden en bedreigd: jonge zestienjarige zelfscanmedewerkers voelen zich onveilig.

 Jonge zelfscanmedewerkers voelen zich regelmatig onveilig tijdens hun werk. Ze krijgen te maken met stelende klanten en worden daar niet altijd goed op voorbereid. 

Producten die naar je hoofd worden gegooid, uitgescholden worden en dreigementen. Zelfscanmedewerkers krijgen er geregeld mee te maken.

NOS Stories sprak met tientallen jonge medewerkers over hun ervaringen en verspreidde een vragenlijst die zo'n duizend zelfscanmedewerkers hebben ingevuld. Een groot deel van hen voelt zich geregeld onveilig tijdens het werk.

Eline van 20 kreeg dit weekend nog te maken met een vervelende klant. "Hij had acht dingen niet gescand. Ik zag dat, dus ik vroeg of ik het bonnetje mocht zien. Toen probeerde hij langs me te komen, Uiteindelijk ging hij echt intimideren. Hij duwde me en toen heb ik hem teruggeduwd."

Vakbond FNV herkent het beeld dat zelfscanmedewekers zich niet altijd veilig voelen, zegt vakbondsbestuurder Fatma Bugdayci. "Wij krijgen ook verhalen van jongeren die zeggen: 'ik moet een klant die net gestolen heeft aanspreken, die gewoon groter of ouder is dan ik.'"


Supermarkten zetten veelal jonge medewerkers in bij de zelfscankassa's, zegt de vakbond. En dat baart hen zorgen. "Dan sta je als zestienjarige bij de zelfscan en de teamleider die je moet helpen is twintig. Hoe veilig is dat?"

 

Geen opmerkingen: