Nov 21, 2023
GTB 1051
EEN STUKJE BIJNA ONBEKENDE GESCHIEDENIS. DE MOEITE WAARD.
VROEGER, toen Canada nog onder het koloniale regiem stond, vochten Engeland en Frankrijk elkaar de tent uit, in de regio Montreal, Quebec, Toronto etc.
De Fransen werden voor een gedeelte weggejaagd.
En wie kent niet de historie van La Fayette , de story van de laatsten der Mohikanen, een indianen tribe, die zich had verbonden met de Fransen.
Parijs zei, nadat de Fransen voor een gedeelte verslagen waren, kom maar hierheen en zo kwamen een honderd schepen met een zooitje ongeregelde pioniers richting Frankrijk. Maar op het laatst bedacht Parijs zich, bang voor ongeregeldheden met deze “wilde” mensen en de Overheid zocht contact met de adel van New Orleans, een Franse stad in de staat Louisiana, Usa.
Deze adel, erg bewust van zichzelf, zei ; laat hen maar hier komen wij geven hen wel banen en vangen hen wel op. Kortom, wij kennen het soort....en het zijn per slot van rekening Fransen.
Dus de schepen werden opnieuw van voorraden voorzien en vertrokken naar New Orleans.
De eerste tijd ging het goed, maar na jaren kwamen er protesten vanwege het feit, dat de gevestigde adel alle fijne baantjes voor zich zelf hield en de immigranten geen schijn van kans hadden. Het werd zo erg, na zoveel protesten, dat men de nieuwkomers ging wegjagen en ze werden na schermutselingen verbannen in een ondoordringbare delta swamp bij New Orleans.
Daar bouwden zij de hutten op drijvende swamp eilanden en ontwikkelden daar een variatie van kruiden, om het beetje eten wat de swamp opleverde aantrekkelijker te maken. Zij verdwenen eenvoudige als strafexpedities de swamp werden ingestuurd om hen te doden.
In de swamp kregen zij de naam keagan-people. Nu noch kun je in verschillende landen keagan frites krijgen of keagan kruiden.
Toen ik daar was heb ik een ochtend tocht gemaakt met een platboat in de swamp en de hutten gezien, ook slangen, krokodillen, verzonken bossen etc. het was een bijzondere trip, waar maar verder 1 toerist zich aanmeldde. Daarom hebben wij praktisch alle hoekjes en gaatjes gezien.
En een ding viel mij op....
Ik dacht, dat als hier een orkaan over heen komt dan wordt half New Orleans ( afgeleid van het Franse Orleans) weggeveegd.
En enkele jaren later gebeurde het ! dat een zware hurricane van grootte 4, half New Orleans weg veegde.
De admin. van de USA liet ze stikken en kwamen niet in actie, wat leidde tot de meest vreselijke en nare situaties. Het waren toch maar Fransen en zwarten.....
Wat de meeste mensen niet weten, is dat haat tussen Noord ( de Yankees) en Zuidelijke staten nog steeds hevig aanwezig is....!!! Deze oorlog van Noordelijke Staten tegen de zuidelijke was echt geen slaven bevrijding oorlog.!!!!!!
Het ging om de industrie en de cottonfields, die de Noordelijken van de rijkere Zuidelijke Staten wilde afpakken.....
GTB.
EEN STUKJE BIJNA ONBEKENDE GESCHIEDENIS. DE MOEITE WAARD.
VROEGER, toen Canada nog onder het koloniale regiem stond, vochten Engeland en Frankrijk elkaar de tent uit, in de regio Montreal, Quebec, Toronto etc.
De Fransen werden voor een gedeelte weggejaagd.
En wie kent niet de historie van La Fayette , de story van de laatsten der Mohikanen, een indianen tribe, die zich had verbonden met de Fransen.
Parijs zei, nadat de Fransen voor een gedeelte verslagen waren, kom maar hierheen en zo kwamen een honderd schepen met een zooitje ongeregelde pioniers richting Frankrijk. Maar op het laatst bedacht Parijs zich, bang voor ongeregeldheden met deze “wilde” mensen en de Overheid zocht contact met de adel van New Orleans, een Franse stad in de staat Louisiana, Usa.
Deze adel, erg bewust van zichzelf, zei ; laat hen maar hier komen wij geven hen wel banen en vangen hen wel op. Kortom, wij kennen het soort....en het zijn per slot van rekening Fransen.
Dus de schepen werden opnieuw van voorraden voorzien en vertrokken naar New Orleans.
De eerste tijd ging het goed, maar na jaren kwamen er protesten vanwege het feit, dat de gevestigde adel alle fijne baantjes voor zich zelf hield en de immigranten geen schijn van kans hadden. Het werd zo erg, na zoveel protesten, dat men de nieuwkomers ging wegjagen en ze werden na schermutselingen verbannen in een ondoordringbare delta swamp bij New Orleans.
Daar bouwden zij de hutten op drijvende swamp eilanden en ontwikkelden daar een variatie van kruiden, om het beetje eten wat de swamp opleverde aantrekkelijker te maken. Zij verdwenen eenvoudige als strafexpedities de swamp werden ingestuurd om hen te doden.
In de swamp kregen zij de naam keagan-people. Nu noch kun je in verschillende landen keagan frites krijgen of keagan kruiden.
Toen ik daar was heb ik een ochtend tocht gemaakt met een platboat in de swamp en de hutten gezien, ook slangen, krokodillen, verzonken bossen etc. het was een bijzondere trip, waar maar verder 1 toerist zich aanmeldde. Daarom hebben wij praktisch alle hoekjes en gaatjes gezien.
En een ding viel mij op....
Ik dacht, dat als hier een orkaan over heen komt dan wordt half New Orleans ( afgeleid van het Franse Orleans) weggeveegd.
En enkele jaren later gebeurde het ! dat een zware hurricane van grootte 4, half New Orleans weg veegde.
De admin. van de USA liet ze stikken en kwamen niet in actie, wat leidde tot de meest vreselijke en nare situaties. Het waren toch maar Fransen en zwarten.....
Wat de meeste mensen niet weten, is dat haat tussen Noord ( de Yankees) en Zuidelijke staten nog steeds hevig aanwezig is....!!! Deze oorlog van Noordelijke Staten tegen de zuidelijke was echt geen slaven bevrijding oorlog.!!!!!!
Het ging om de industrie en de cottonfields, die de Noordelijken van de rijkere Zuidelijke Staten wilde afpakken.....
GTB.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten