7/21/2017

Outletwinkels misleiden u! ' Outletcentra kannibaliseren elkaar'

'Koopjes outletcentra voor de ,,wanna be,, te mooi om waar te zijn':
 de ,,koopjes,, in outletcentra zijn voor veel mensen echter niet te weerstaan. 
 


https://images0.persgroep.net/rcs/hwRntN3GQbPZt8zdYAUdW4xS7WI/diocontent/109020562/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.9
 
Imitatie- Merkkleding met forse kortingen
Want de aanbiedingen in de outletwinkel blijken soms geen koopjes. Of van mindere kwaliteit.

Merken verkopen in outlets kleding die nooit voor het 'originele' bedrag op het prijskaartje in de winkels heeft gelegen, blijkt uit onderzoek van het Duitse tv-programma WDR-Recherchen. In hun outletshops verkopen merken namelijk niet alleen hun restanten van het vorige seizoen. Ze laten ook extra kleding produceren speciaal voor de outlets.

En het gaat niet alleen om modellen of kleuren die nooit in reguliere winkels of webshops van merken te koop zijn aangeboden. 
Ook bleken vijf van de zeven onderzochte outletkledingstukken van mindere kwaliteit, ontdekten de makers van Die Outlet Lüge (vertaald: De Outletleugen). 

Zij kochten kleding in verschillende outletcentra, waaronder de Fashion Outlet Roermond.  
Die vergeleken ze met kleding uit 'gewone' winkels van merken als Levi's, Hugo Boss, Polo Ralph Lauren en Tommy Hilfiger.

Nep en beschadigd

Deskundigen analyseerden de polo's, overhemden en jeans en testten de kwaliteit. 
Na een aantal wasbeurten bleken kledingstukken uit outletwinkels vaker gekrompen. 
Ze waren gemaakt van minder strak geweven stoffen, de stiksels waren zwakker en details waren soms van goedkoper materiaal (zoals een Levi's logo op een outletjeans van nep- in plaats van echt leer). 
Een outlet-damesblazer van Tommy Hilfiger die zogenaamd ooit 200 euro had gekost, bleek na één stoombeurt zelfs zo beschadigd dat hij bijna uit elkaar viel.

Misleiding van consumenten, concludeert de Nederlandse Consumentenbond.  
,,Je mag geen jeans aanbieden van 105 euro, voor 80 euro als die jeans nooit 105 euro heeft gekost'', zegt woordvoerster Joyce Donat. ,,Daarmee overtreden merken de regels.''
Aanbiedingen moeten echte aanbiedingen zijn, beaamt de Autoriteit Consument en Markt. ,,Als dit ook in Roermond speelt, gaan wij hier zeker naar kijken'', zegt een woordvoerder.

Misleiden

Outletwinkels misleiden met hun zogenaamde koopjes niet alleen consumenten, maar duperen ook winkeliers, stelt brancheorganisatie InRetail. 

,,Dit toont aan dat outletcentra klanten lokken door ze te bedotten. De consument kan zijn euro echter maar één keer uitgeven. Een jeans die hij koopt bij de Fashion Outlet Roermond koopt hij niet bij een kledingzaak in de binnenstad.''
McArthurGlen, dat de Fashion Outlet Roermond beheert, was niet bereikbaar voor een reactie.









Geen opmerkingen: